باغداران انار در فراه از نبود سردخانه و بازار شکایت دارند
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

زراعت,Features

باغداران انار در فراه از نبود سردخانه و بازار شکایت دارند

شهرفراه(پژواک ١٤ عقرب ٩١): در سال روان حاصلات باغ هاى انار در فراه افزايش يافته است اما باغداران از نبود سردخانه و بازار فروش براى حاصلات شان شکايت دارند.

محمدانور باشندۀ قريۀ دارآباد مرکز ولايت فراه که مقدار زیادی انار چیده شدۀ باغ هایش را در کنار سرک عمومی بازار شهر فراه براى فروش انباشته است ، يکتن از باغدارانى است که از حاصل باغ هاى انارش در سال روان راضی است؛ اما از نبود بازار مناسب براى انار و سردخانه  ها براى نگهداشت حاصلات شان شکایت دارد.

به گفتۀ موصوف، در سال روان از چهار باغ انار خود که هر کدام آن سه جريب زمين را احتوا مى کند، صد تُن انار حاصل گرفته است، در حالی که سال گذشته هشتاد تن حاصل کرده بود.

وى گفت که يک کيلو انار را ٢٠ افغانى به فروش مى رساند و امسال تاحال از فروش نصف حاصلات انارش یک میلیون افغانی عاید داشته است.

اما محمدانور مى گوید :(( بازار نیست، بهترین اناره که روزها بعد از چیدن می ماند ،   مجبور مى شوم تا يک کیلوى آنرا ده افغانی بفروشم. ))

عمران یکتن از باغداران قریۀ شورآباد مرکز فراه نیز درحالى که از حاصل باغ انارش در سال روان راضی بود، از نبود مارکیت انار و سردخانه شکایت کرد.

وی گفت که جمع آوری حاصل باغ های انار فراه، از اواخر ماه سنبله آغاز و تا ١٥ ماه عقرب دوام مى کند و باغداران، به دلیل نبود مارکیت فروش انار و سردخانه، به مشکل مواجه می شوند.

این باغدار مى گوید که  از چند سال بدینسو مقام هاى حکومتى وعده ايجاد سردخانه در اين ولايت را مى کنند  ، اما تا حال این آرزوی دهاقین فراهی برآورده نشده و بدلیل نبود بازار مناسب فروش، آنها مفاد مطلوب را بدست نمی آورند.

موصوف علاوه کرد که مردم اين ولايت، یک مقدار انار را بطور سنتی در زیر علف خشک شده به نام "کرته"، الی ماه حوت نگهداری کرده و بعد به قیمت بلند به فروش میرسانند؛ اما مقدار ذخیره شده، در مقایسه با حاصل مجموعی باغ، نهایت اندک مى باشد.

وی اظهار داشت که اگر دولت در اعمار سردخانه، بازاريابى و ایجاد فابریکۀ جوس انار کمک نماید، عاید بسیار خوب از این مدرک نصیب باغداران می شود.

عبدالجمیل ٤٤ ساله باشندۀ قریه مساو ولسوالی پشت رود اين ولايت گفت که او از طریق  حفاظت درست درختان و جمع آورى انار پوسيده از باغ توانسته است امراض باغ هاى انارش را از بین ببرد و امسال حاصلات بهتری داشته باشد.

منبع گفت که سال گذشته از دو باغ اش ٣٥ تن انار بدست آورده بود ، در حالى که امسال از همان درختان، ٥٠ تن حاصل گرفته است.

اما عبدالجمیل مى گوید ، اگر دولت و موسسات با باغداران در قسمت تشخیص امراض و کود کیمیاوی مساعدت کند، حاصلات باغ های انار بیشتر از این خواهد شد.

شمارى از باغداران فراه، نبود آب را مشکل عمدۀ دیگر دانسته مى گویند که از آب چاه، در آبیاری باغ های شان استفاده مى کنند.

نورالحق باغدار دیگر مرکز فراه گفت که اگر دولت، بند منطقۀ بخش آباد فراه ردو را اعمار نماید، اکثر باغ ها و زمين هاى  زراعتی این ولایت، از مشکل کم آبی نجات می یابد.

مسوولين ولايتى مى گويند، قرار است که در آينده نزديک کار سروى اين بند آغاز شود.

نورالحق پيشنهاد مى کند که دولت در بهار هرسال، نهال انار را برای باغداران کمک کند و برعلاوه، فارمهای انار را ایجاد و به دهاقین اجاره دهد، تا از یک طرف اقتصاد دهقانان خوب شود و در کنارآن، به دولت نیز عاید برسد.

شاه محمد مدیر عمومی ترویج زراعتی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری فراه نیز حاصلات باغ های انار را در سال روان بهتر دانسته اما تفاوت آن را بطوردقیق نمى داند؛ زیرا به گفتۀ وی مارکیت مشخص برای فروش انار در این ولایت وجود ندارد.

به اساس معلومات شاه محمد، باغ های انار فراه، حدود ٢١٠٠هکتار زمین را احتوا مى کند، که بیشتر در ولسوالى های اناردره، پشت رود و مرکز ولایت موقعیت دارند.

به گفته وى، باغ های انار فراه، امسال در فی هکتار زمین، بطور اوسط ١٥ تن حاصلات داشته که در مجموع حدود٣١٥٠٠ تن مى شود.

قرار اظهارات منبع،  اگر يک کيلو انار به ٢٠ افغانى محاسبه شود، امسال ٦٣٠  میلیون افغانی نصیب باغداران فراهی مى شود.

به گفتۀ موصوف، انار فراه که در منطقه بی نظیر است ، به نام های بلوچ خوانی، سبزک، فخری، قندهاری و بمبیی ياد مى شود.

وی اظهار داشت که انار ولایت فراه، در نمایشگاه بین المللی سال ١٣٨٨ مزارشریف، در مقام اول قرار گرفت؛ زیرا از یک طرف پرآب است و از طرف دیگر، پوست مقاوم دارد و به فواصل دور قابل انتقال است.

به اساس معلومات منبع، انار این ولایت، علاوه برولایات کشور، به ایران نیز صادر می شود.

در عین حال انجنیر عبدالمنان  متین  سرپرست ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فراه ضمن تائید مشکلات دهاقین فراه از بابت سردخانه و مارکیت، به پژواک گفت که اعمار و فعال نمودن سرد خانه به برق نیاز دارد و در ولایت فراه بدلیل نبود برق دوامدار و کافی، تاحال سردخانه  ایجاد نگردیده است.

متین مى گويد  که عنقریب جهت تقویت  و گسترش باغ هاى انار، پروژه اى به ارزش ٢٥٠ هزار دالر امريکايى در اين ولايت عملى شود.

منبع افزود که این اولین پروژه تقویت باغ های انار در این ولایت است که در نتیجه آن   ٢٥٠ فارم انار هر کدام در  یک جریب زمين ايجاد خواهد شد.

وى گفت که در اين فارم ها از نهال های انار نوع سبزک و قندهاری که در این ولایت حاصل خوب میدهد، استفاده می شود.

منبع خاطر نشان کرد که نهال اين فارم ها رايگان به دهاقين توزيع خواهد شد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب